Παρασκευή 26 Ιουνίου 2020

Το παιδί μου δείχνει, αλλά δεν μιλάει, γιατί;

Laughing child looking up stock photo. Image of curls - 26640356
πηγη

Η ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας είναι η βάση για την κοινωνικοποίηση του παιδιού. Μέσα στην οικογένεια και μέσα στην κοινωνική ομάδα (παρέα, σχολείο, γειτονιά), το παιδί εκδηλώνει την επικοινωνιακή του ανάγκη, αναπτύσσει κοινά σημεία αναφοράς και διευρύνει σιγά - σιγά τις γλωσσικές του δεξιότητες.
H διαδρομή αυτή οδηγεί το παιδί από το στάδιο της προλεκτικής επικοινωνίας, στην κατάκτηση της γλώσσας. Στην περίπτωση όμως που υπάρχει επιβράδυνση της γλωσσικής εξέλιξης, οι λέξεις ή οι προτάσεις δε γίνονται κατανοητές ή δε χρησιμοποιούνται ανάλογα με την αντίστοιχη ηλικία του παιδιού.
Ίσως βιολογικά να μην είναι ώριμοι οι μύες του στόματος για να μπορεί το παιδί να προφέρει κάθε φθόγγο. Ίσως να ζει σε περιβάλλον επιθετικό ή γενικά προβληματικό, και μέσω του λόγου να προβάλλεται η αντίδρασή του. Ίσως να συμβαίνει κάποια αλλαγή στην οικογένεια (αδελφάκι, μετακόμιση, θάνατος) και το παιδί να έχει μπλοκαριστεί.
παιδί που δείχνει επάνω στοκ εικόνες. εικόνα από σημείο - 7746286
πηγη
Μελέτες που έχουν διενεργηθεί στο γενικό πληθυσμό, δείχνουν ότι το 4% των παιδιών με ηλικία τριών ετών παρουσιάζει καθυστέρηση στο λόγο. Οι διαταραχές του λόγου παρουσιάζονται συχνότερα στα αγόρια από ό,τι στα κορίτσια, με αναλογία 2:1.

Πότε μιλάμε για καθυστέρηση λόγου;
Μιλάμε για καθυστέρηση λόγου όταν το παιδί σας πλησιάζει την ηλικία των τριών ετών και:
- Επικοινωνεί μόνο με νοήματα (δείχνει αυτό που θέλει)
- Λέει μόνο συλλαβές ή λέξεις όπως μαμά, μπαμπά, παππού, γιαγιά, νερό (λεξιλόγιο < 10)
- Δυσκολεύεται να μιμηθεί λεξούλες που του λέμε
- Ο λόγος του είναι ακατανόητος από το κοινωνικό περιβάλλον
- Δεν ακολουθεί εντολές ή οδηγίες (π.χ. «φέρε τα παπούτσια σου»)
- Δεν κάνει συνδυασμούς λέξεων (π.χ. φράσεις: μαμά βόλτα, μικρές προτάσεις: μαμά τρώει μήλο)
- Δεν αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα (μπλε, κόκκινο, κίτρινο)
- Δεν απαντά σε ερωτήσεις τύπου «Ναι/Όχι»
Should your child be dairy free? - Healthy Food Guide
πηγη
- Βέβαια μπορεί να γνωρίζει και να δείχνει μέρη του σώματός του, τα ρούχα του, κάποια φρούτα και παιχνίδια, αλλά δεν τα κατονομάζει

Συνέπειες
Αν συμβαίνουν τα παραπάνω, τότε θα πρέπει να απευθυνθείτε σε λογοθεραπευτή, για να αξιολογήσει όλες τις δεξιότητες του παιδιού σας, να σας παραπέμψει κατάλληλα και σε άλλους ειδικούς για πιο αναλυτική διάγνωση (αν χρειάζεται) και να αποκλείσει τις πιθανότητες το παιδί σας να έχει κάποια σοβαρότερη διαταραχή. Για την κοινωνική ανάπτυξη του ατόμου, την αποτελεσματική επικοινωνία και τη μετέπειτα σχολική πρόοδό του, οι διαταραχές λόγου δεν πρέπει να παραβλέπονται!
Η έγκαιρη διάγνωση φέρνει πάντα πιο εύκολη αποκατάσταση!

Προσέγγιση της καθυστέρησης λόγου
Η διαδικασία αξιολόγησης του λόγου γίνεται μέσω ειδικών τεστ, τα οποία εστιάζουν σε τρεις βασικούς τομείς: τη συμπεριφορά, την κατανόηση και την έκφραση. Τα τεστ αυτά χαρακτηρίζονται αξιόπιστα εργαλεία αξιολόγησης, τα οποία έχουν προμηθευτεί από την Ευρώπη και την Αμερική και έχουν προσαρμοστεί στις ανάγκες αξιολόγησης των παιδιών που επισκέπτονται τα κέντρα.
Η διαδικασία της θεραπευτικής παρέμβασης εστιάζει:
- Στις δεξιότητες που υπολείπεται το παιδί σύμφωνα με την αρχική αξιολόγηση και τη μετέπειτα κλινική του εικόνα κατά τη διάρκεια των συνεδριών.
- Στη δημιουργία εξατομικευμένων ασκήσεων, που έχουν ως κύριο στόχο την ανάδειξη των δεξιοτήτων του παιδιού και την ευχάριστη συμμετοχή του σε αυτές.
- Στο δομημένο θεραπευτικό πρόγραμμα που ενισχύεται από το ηλεκτρονικό πρόγραμμα iKey.
- Στη συνεργασία των θεραπευτών με την οικογένεια και το σχολείο, δίνοντας τις κατάλληλες κατευθύνσεις.
Εξειδικευμένες ασκήσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση όλων των βασικών γνωστικών δεξιοτήτων, φέρνουν μόνιμα αποτελέσματα, καθώς τα προβλήματα αντιμετωπίζονται σε βάθος.

Ασκήσεις Πολλαπλασιασμού (Εξαιρετικό υλικό!)

    Πηγη Ασκήσεις Πολλαπλασιασμού Πηγη   Εξαιρετικό υλικό με ασκήσεις πολλαπλασιασμού Κατηγορίες Προχωρημένου Πολλαπλασιασμού ΠΠ.1. Δι...