Πέμπτη 2 Ιουλίου 2020

Όλο το υλικό για την ΣΤ' τάξη!



Πώς να βοηθήσετε το παιδί να διαβάζει χωρίς να επεμβαίνετε ...
πηγη




ΓΛΩΣΣΑ

   Ύλη Γραμματικής της ΣΤ΄   που διδάσκεται στο β.μ. –
Ταξινόμηση κατά γραμματικό κεφάλαιο και κατά ενότητες του β.μ.

   Ασκήσεις επανάληψης Ε΄τάξης,   σε διάφορα μαθήματα


   ενότητα 1   Πώς εκφράζεται ο χρόνος στον λόγο

   Χρόνοι του ρήματος   Ασκήσεις


   Ιδιόκλιτα ουσιαστικά   ασκήσεις


   Επανάληψη   Ενότητες: 1 & 2

   Ρήματα - εγκλίσεις   θεωρία - ασκήσεις

   Ρήματα   Φωνές, Εγκλίσεις, Αριθμοί

   Επανάληψη   Σημεία στίξης, ορθογραφικά σημεία, παραγωγή-σύνθεση λέξεων


   Ενότ. 6 - Θρησκεύματα   Οι θρησκείες στον κόσμο (φωτογραφίες)



   Ορθογραφία μετοχών   επανάληψη

   Επανάληψη   Ενότητες: 7 & 9

   Γραμματική   (Μεταβατικά-αμετάβατα, μονόπτωτα-δίπτωτα ρήματα, κλπ.)




   ενότητα 13   επανάληψη

   Πώς λειτουργεί το Χρηματιστήριο   (ένα παραμύθι με μαϊμούδες)

   Χριστουγεννιάτικη εκεχειρία   (μια αντιπολεμική ιστορία από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο)


   Ρήματα   ασκήσεις - 1

   Ρήματα   ασκήσεις - 2

   Ρήματα   ασκήσεις - 3

   Ρήματα   ασκήσεις - 4

   Ρήματα   ασκήσεις - 5

   Ρήματα - συζυγίες   ασκήσεις

   Ρήματα   ενεργητική-παθητική διάθεση

   Ρήματα   ενεργητική -παθητική σύνταξη


   Επιρρήματα   ασκήσεις



   συντακτικό   υποκείμενο, αντικείμενο, μεταβατικά-αμετάβατα ρήματα, κλπ



ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ


   Κεφ. 12   β.μ. Δραστηριότητα 2, διόρθωση (επί το τακτικότερον...)

   Κεφ. 13   β.μ. Κριτήρια διαιρετότητας - Αντικατάσταση θεωρίας σελ. 34 (επί το τακτικότερον...)

   Κεφ. 13   Κριτήρια διαιρετότητας - Πίνακας για συμπλήρωση βιβλίου

   Κεφ. 18   τ. εργασιών, διόρθωση (επί το τακτικότερον...)

   Κεφ.17-18-Δυνάμεις   ασκήσεις

   Κεφ. 12-18   Επανάληψη

   Κεφ. 1 - 18   Γενική επανάληψη

   Κεφ.16-24   Επανάληψη
   Κλάσματα - Σημειώσεις 1   Η βασική θεωρία των κλασμάτων, σε 8 σελίδες (16 ημισέλιδα).
Είναι σελιδοποιημένο για βιβλιαράκι (μεγέθους μισού Α4). 
Το τυπώνετε σε Α4, μπρος πίσω, και διπλώνετε τα φύλλα στα δυο,
για να εμφανιστούν οι σελιδούλες με την σωστή σειρά.
   Κλάσματα - Σημειώσεις 2   Οι παραπάνω σημειώσεις, σε κανονική σειρά,
για έκδοση απλής φωτοτύπησης Α4.

   Εξισώσεις, (x= προσθετέος)   (Παρουσίαση, βασισμένη στην εφαρμογή 1 του κεφαλαίου)

   Εξισώσεις, (x= μειωτέος)   (Παρουσίαση, βασισμένη στην 1η δραστηριότητα του κεφαλαίου)






   Λόγοι-αναλογίες   Γενικές ασκήσεις και προβλήματα

   Ποσοστά   Γενικές ασκήσεις και προβλήματα



   Κεφ. 56 Γεωμετρικά σχήματα   Προβολή παρουσίασης

   επανάληψη   αναλογίες - ποσοστά



   Εξισώσεις   ασκήσεις

   Ανάπτυγμα   ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου

   Γεωμετρία-γενικά   ασκήσεις

   τ.μ. τ.δεκ. τ.εκ.   σχέδιο


   Μετατροπές   σκάλα των αριθμών

   Όγκος   ασκήσεις

   Συμμιγείς-μετατροπές   ασκήσεις

Πώς να κάνω το παιδί μου να διαβάζει;
πηγη


ΦΥΣΙΚΗ

   Προσομοιώσεις πειραμάτων φυσικής   από το πανεπιστήμιο του Κολοράντο

   Το κύτταρο   Μικρή θεωρία και φωτογραφίες

   ζωικό κύτταρο   διαδραστική παρουσίαση (internet)

   φυτικό κύτταρο   διαδραστική παρουσίαση (internet)

   εικονικό μικροσκόπιο - 1   διαδραστική παρουσίαση (internet)

   εικονικό μικροσκόπιο - 2   διαδραστική παρουσίαση (internet)

   φως   οπτικά τρυκ

   προβλήματα όρασης   μυωπία, πρεσβυωπία, κλπ. (προβολή παρουσίασης)

   μάτι   πώς σχηματίζεται το είδωλο (προβολή παρουσίασης)


   νερό   το νερό στην Αθήνα

   νερό   ο κύκλος του νερού



ΙΣΤΟΡΙΑ


Η ανάγκη για μια απλούστερη και πιο ευκολονόητη διατύπωση των κεφαλαίων
του βιβλίου Ιστορίας της ΣΤ΄, οδήγησε στην δημιουργία κάποιων εγγράφων κειμένων,
τα οποία κατά τα άλλα βασίζονται πιστά στην ροή των κειμένων και των κεφαλαίων του σχολικού βιβλίου.
Κάντε κλικ στον πιο πάνω τίτλο-
link, για να τα δείτε - και να τα κατεβάσετε.


Η διαπίστωση πως η απλούστευση των κειμένων του
σχολικού βιβλίου από μόνη της δεν έλυσε ιδιαίτερα το πρόβλημα
της "στριφνότητας" του βιβλίου, οδήγησε στην δημιουργία
άλλων εγγράφων κειμένου (και αντίστοιχου ψηφιακού υλικού),
τα οποία παρακάμπτουν σε μεγάλο βαθμό την ροή του βιβλίου
(μένοντας παρά ταύτα πιστά στο Αναλυτικό Πρόγραμμα)
και βασίζονται όχι μόνο στην απλούστευση της μορφής της ύλης,
αλλά και στην παρουσίαση των γεγονότων κατά μία λογική
χρονική σειρά και ταυτόχρονα σε μία πιο κριτική αντιμετώπιση προσώπων και καταστάσεων.
Τα διαβάζετε -και τα κατεβάζετε στον υπολογιστή σας- κάνοντας κλικ στον παραπάνω τίτλο-
link.



   Η Επανάσταση του 1821, από το site της Βουλής

   βιβλία για την Ελληνική Επανάσταση   (Χαρ. Τρικούπης, Μακρυγιάννης, Κολοκοτρώνης, Κορδάτος, κλπ.)

   Ημερομηνίες της Επανάστασης του 1821   από το site της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Ρόδου



   η πτώχευση του 1893   τον καιρό τού Χ. Τρικούπη


   Οι πρόσφυγες του 1922   (από το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων)


   Μικρά Ασία   Μαρτυρίες, ντοκυμαντέρ, πολυμέσα, κλπ (από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού)

   30 Μαΐου 1941: Η αποκαθήλωση της ναζιστικής σημαίας από τον
Μανώλη Γλέζο και τον Απόστολο Σάντα



ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ


   Η κατάκτηση της Σελήνης   χρονολόγιο

   ηλιακό σύστημα   Πληροφορίες για τους
πλανήτες του ηλιακού συστήματος, με φωτογραφίες για τον κάθε ένα (έγγραφο Word)

   Γνωρίζω το ηλιακό σύστημα με τους πλανήτες του   (Παιχνίδι, από το blog stintaxi.com)

   Το ηλιακό σύστημα   Τοποθετήστε τους πλανήτες
στην σωστή θέση (Παιχνίδι - Όταν φορτώσει η σελίδα, επιλέγουμε το πρώτο κουτάκι:"Planet level")

   ηλιακό σύστημα   Τρισδιάστατο ταξίδι

   Τρία χρόνια από την ζωή του ήλιου   σε ένα βίντεο των τριών λεπτών
(Δύο εικόνες την ημέρα). Πληροφορίες στα ελληνικά από ΕΔΩ!

(απόσπασμα από το ντοκυμαντέρ του National Geographic - Από το blog stin-st-taxi)

(απόσπασμα από το ντοκυμαντέρ του National Geographic - Από το blog stin-st-taxi)

   Περιφορά της Γης   γύρω από τον ήλιο

   Περιφορά της Γης   και διάρκεια της ημέρας στις διάφορες εποχές

   Το μήκος της ημέρας   ανάλογα με την εποχή

   Ο ήχος της Γης   Εάν έχετε περιέργεια να ακούσετε τον "ήχο" που βγάζει η
Γη λόγω της αλληλεπίδρασης της μαγνητόσφαιρας με τους ηλιακούς ανέμους,
ακούστε το (μαζί με πληροφορίες - στα αγγλικά) στο site που σας δίνουμε.

   η ζωή στον διαστημικό σταθμό   Αναρωτηθήκατε πώς πλένονται,
πώς τρώνε, πώς πάνε τουαλέτα, πώς γυμνάζονται οι αστροναύτες;
Οι απαντήσεις σ' αυτό το 14λεπτο βιντεάκι.

   κεφ_8_Νησιά Μεσογείου   video google earth (Χρειάζεται το Google Earth.
Αν δεν το έχετε, πατήστε ΕΔΩ για να το κατεβάσετε)

   Η εξέλιξη του σχήματος της Γης   στο μακρινό μέλλον (διαδραστικό)

   Η εξέλιξη των ηπείρων   Παρελθόν και μέλλον

   Φυσικές καταστροφές   (Ηφαίστεια, Σεισμοί, Διάβρωση)

   Σεισμός: Μαθαίνουμε παίζοντας   (μία εφαρμογή από τον Ο.Α.Σ.Π.)

   κεφ.20 - Η ζωή στην έρημο   videos, φωτογραφίες

   κεφ.20 - ζώα της ερήμου   προβολή παρουσίασης

 (Ο ήλιος του μεσονυκτίου, το βόρειο σέλας, η ζωή στις πολικές περιοχές,
ένα βίντεο από το 1949 για την ζωή των Εσκιμώων τότε, κατασκευή ιγκλού,
μουσικές των Ινουίτ, εσκιμώικα φιλιά, και άλλα!)

   κεφ.22 - η ζωή στα τροπικά δάση   videos, φωτογραφίες
(Ακούστε ήχους από ένα τροπικό δάσος, δείτε πόσο
εύκολα κατασκευάζουν οι ιθαγενείς μια καλύβα από κλαδιά και φύλλα, τραγουδήστε μαζί τους)

   κεφ.22 - η ζωή στα τροπικά δάση - 2   (Δείτε την κατασκευή
αερογέφυρας από Πυγμαίους και αναθεωρήστε την άποψή σας περί
πρωτόγονων και απολίτιστων, δείτε φυλές ανέγγιχτες από τους λευκούς
από αεροπλάνο, με την βοήθεια τηλεφακού.
Δείτε ακόμα ένα εκπληκτικό βίντεο με την συνάντηση,
για πρώτη φορά στην ζωή τους, μιας ομάδας ιθαγενών του Αμαζονίου με μια ομάδα εξερευνητών!)



   Αμερική   σύντομη περιήγηση (video)

   Οι ευρωπαϊκές χώρες   Χάρτες και πληροφορίες για τις
ευρωπαϊκές χώρες (κυρίως της Ε.Ε.), από την δικτυακή πύλη της Ε.Ε.

   Ευρώπη   Μια μικρή φωτογραφική περιήγηση

Τετάρτη 1 Ιουλίου 2020

Στάδια Ανάπτυξης : Σημαντικές πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζουμε!

Τα κυριότερα ορόσημα στην ανάπτυξη των παιδιών

20 σκηνές που ίσως σου είναι γνώριμες αν έχεις μωρό ενός έτους ...
πηγη

 

Ηλικία: 0-1 μηνός

Κινητική ανάπτυξη
1. Φέρνει τα χέρια σε μέση γραμμή, δηλαδή κοντά στα μάτια και στο στόμα
2. Τα χέρια είναι αρχικά τον περισσότερο χρόνο σφιχτές γροθιές
3. Γυρίζει το κεφάλι και προς τις δύο πλευρές όταν είναι μπρούμυτα
4. Το κεφάλι «πέφτει» πίσω όταν ανασηκώνετε το παιδί, η ικανότητα στήριξης της κεφαλής είναι μέτρια
5. Το αντανακλαστικό του ξαφνιάσματος (Μoro). Εκλύεται από έναν ξαφνικό δυνατό θόρυβο ή από απότομες κινήσεις, όπως όταν ξεντύνουμε το βρέφος τεντώνεται, εκτείνει συμμετρικά τα χέρια και τα πόδια, ανησυχεί ή κλαίει, και αμέσως μετά φέρνει γρήγορα τα χέρια και πόδια στη μέση γραμμή
6. Αντανακλαστικό και όχι κοινωνικό χαμόγελο
Αισθητηριακή ανάπτυξη (όραση, ακοή, όσφρηση, αφή)
1. Εστιάζει σε απόσταση ως και περίπου 30 εκατοστά
2. Τα μάτια κινούνται και συχνά μοιάζει να «αλληθωρίζει». Αναγνωρίζει οικείους ήχους και φωνές (η ακοή του είναι πλήρως ανεπτυγμένη ήδη)
3. Προτιμά ασπρόμαυρα σχέδια, καθώς η έγχρωμη όραση δεν είναι ακόμα πλήρως ανεπτυγμένη, αλλά περισσότερο από όλα προτιμά τα πρόσωπα
4. Προτιμά τις γλυκές μυρωδιές και αναγνωρίζει τη μυρωδιά του μητρικού γάλακτος
5. Προτιμά τις απαλές επιφάνειες και τους ήπιους χειρισμούς
«Πηγή προβληματισμού για τους γονείς και αφορμή για συζήτηση με τον παιδίατρο είναι χαρακτηριστικά όπως όταν δεν ανοιγοκλείνει τα βλέφαρα όταν του δείχνετε ισχυρό φως, δεν εστιάζει και δεν ακολουθεί 180 μοίρες ένα αντικείμενο κοντά στο πρόσωπό του, δεν κινεί συχνά τα άκρα του, μοιάζει πολύ χαλαρό κι αδύναμο, εμφανίζει συνεχή τρόμο της κάτω γνάθου, όταν δεν κλαίει, δεν ανταποκρίνεται σε έντονους ήχους, έχει αδύναμο ρούφηγμα και τρώει πολύ αργά. Βέβαια, ως προς το τελευταίο χαρακτηριστικό θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι το παιδί δεν τρώει πάντα με τον ίδιο ρυθμό» διευκρινίζει ο Δρ Καπετανάκης.
Το πρώτο μωράκι του 2016 στα Χανιά Κρήτη - Flashnews.gr
πηγη

Ηλικία: 2-3 μηνών

Κινητικά ορόσημα
1. Ανασηκώνει το κεφάλι και το στήθος όταν βρίσκεται μπρούμυτα
2. Υποστηρίζει το στήθος με τα χέρια όταν βρίσκεται μπρούμυτα (ανασηκώνεται στους αγκώνες)
3. Τεντώνει τα πόδια και κλωτσά όταν βρίσκεται ανάσκελα
4. Ανοιγοκλείνει τις παλάμες. Τον περισσότερο χρόνο οι παλάμες είναι ανοικτές
5. Φέρνει τα χέρια στο στόμα και σπρώχνει αντικείμενα που κάνουν ήχο
6. Πιάνει με όλη την παλάμη, πιάνει παιχνίδια με τα δύο χέρια στη μέση γραμμή
Όραση και ακοή
1. Παρατηρεί πρόσωπα και ακολουθεί κινούμενα αντικείμενα 180 μοίρες
2. Αναγνωρίζει από απόσταση οικεία αντικείμενα και πρόσωπα
3. Σταδιακά χρησιμοποιεί τα μάτια και τα χέρια σε οπτικοκινητικό συγχρονισμό
4. Χαμογελά στον ήχο της φωνής σας
5. Στρέφει το κεφάλι προς τους ήχους και αρχίζει να μιμείται ήχους
Κοινωνικά και συναισθηματικά ορόσημα
1. Αναπτύσσει κοινωνικό χαμόγελο
2. Ευχαριστιέται το παιχνίδι με άλλους ανθρώπους και διαμαρτύρεται όταν το παιχνίδι τελειώνει
3. Εκφράζεται περισσότερο με το πρόσωπο
4. Μιμείται κάποιες κινήσεις και εκφράσεις του προσώπου
Σύμφωνα με τον κ. Καπετανάκη, θα πρέπει να απευθυνθείτε στον παιδίατρός σας αν το παιδί δεν:
- ανταποκρίνεται σε έντονους ήχους
- παρατηρεί τα χέρια του στους 2 μήνες
- χαμογελά στον ήχο της φωνής σας στους 2 μήνες
- ακολουθεί με το βλέμμα κινούμενα αντικείμενα στους 2-3 μήνες
- χαμογελά στους ανθρώπους στους 3 μήνες
- πιάνει αντικείμενα με τα δύο χέρια στους 3 μήνες
- υποστηρίζει καλά το κεφάλι στους 3 μήνες
- απλώνει το χέρι για να πιάσει παιχνίδια στους 3-4 μήνες
-«μπαμπαλίζει» στους 3-4 μήνες
- κινεί ένα ή και τα δύο μάτια προς όλες τις κατευθύνσεις ή «αλληθωρίζει» συνέχεια
- παρατηρεί καινούρια πρόσωπα
Βασικά ορόσημα και δεξιότητες παιδιών 1 - 2 ετών. Πότε να ...
πηγη

Ηλικία: 4-7 μηνών

Κινητικά ορόσημα
1. Ρολάρει και προς τις δύο κατευθύνσεις (από μπρούμυτα ανάσκελα και αντίστροφα)
2. Κάθεται, δηλαδή έρχεται στην εδραία θέση, αρχικά με υποστήριξη και ύστερα χωρίς
3. Στηρίζει μέρος του βάρους του στα πόδια
4. Προσεγγίζει αντικείμενα με το ένα χέρι
5. Μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο
6. Κρατά αντικείμενα με ολόκληρο το χέρι
Οπτικά ορόσημα
1. Ολοκληρώνεται η έγχρωμη όραση
2. Ωριμάζει η όραση απόστασης
3. Μπορεί να παρακολουθεί κινούμενα αντικείμενα
Λεκτικά ορόσημα
1. Γυρίζει στο άκουσμα του ονόματός του
2. Ανταποκρίνεται στο «όχι»
3. Αναγνωρίζει συναισθήματα από τον τόνο της φωνής
4. Ανταποκρίνεται στους ήχους κάνοντας ήχους
5. Χρησιμοποιεί τη φωνή του για να εκφράσει χαρά ή δυσαρέσκεια
6. «Μπαμπαλίζει» με σύμφωνα
Γνωσιακά ορόσημα
1. Βρίσκει αντικείμενα μερικώς καλυμμένα
2. Εξερευνά τα χέρια και το στόμα του
3. Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα που δεν φτάνει. Ψάχνει να βρει αντικείμενα που έχουν φύγει από το οπτικό του πεδίο
Κοινωνικά ορόσημα
1. Ευχαριστιέται το παιχνίδι
2. Ενδιαφέρεται για τον καθρέφτη
3. Είναι συχνά χαρούμενο
«Θα πρέπει, όμως, να επικοινωνήσετε με τον παιδίατρό σας στην περίπτωση που το παιδί μοιάζει σφιγμένο, με συσπασμένους μυς ή πολύ χαλαρό, δεν μπορεί να κρατήσει το κεφάλι του ή τον κορμό του στην εδραία θέση, απλώνει μόνο το ένα χέρι, δεν θέλει να το αγκαλιάζετε, δεν δείχνει τρυφερότητα, δεν χαίρεται όταν βρίσκεται με άλλους ανθρώπους, το ένα ή και τα δύο μάτια κινούνται προς τα έξω, έχει ευαισθησία στο φως, δεν ανταποκρίνεται σε ήχους, δεν φέρνει αντικείμενα στο στόμα, δεν γυρίζει από μπρούμυτα ανάσκελα ή το ανάποδο στους 5 μήνες, δεν χαμογελά αυθόρμητα στους 5 μήνες, δεν γελά στους 6 μήνες, δεν προσπαθεί να φτάσει αντικείμενα στους 7 μήνες, δεν παρακολουθεί με το βλέμμα αντικείμενα και προς τις δύο κατευθύνσεις στους 7 μήνες, δεν προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή σας ή δεν “μπαμπαλίζει” στους 8 μήνες» σημειώνει ο ειδικός.
Σούπες για παιδιά: από ποια ηλικία να δώσουν, συνταγές για ένα ...
πηγη

Ηλικία: 8-12 μηνών

Κινητικά ορόσημα
1. Έρχεται και παραμένει σε καθιστή θέση χωρίς βοήθεια
2. Μπουσουλάει πάνω στην κοιλιά του, έρπει
3. Στέκεται όρθιο κρατώντας έπιπλα
5. Περπατάει κρατώντας έπιπλα κατά μήκος
6. Στέκεται στιγμιαία χωρίς να κρατιέται από πουθενά
7. Μπορεί να κάνει και λίγα βήματα χωρίς βοήθεια
Ορόσημα λεπτής κινητικότητας
1. Πιάνει αντικείμενα με τον δείκτη και τον αντίχειρα
2. Χτυπάει δυο κύβους μεταξύ τους
3. Βάζει και βγάζει αντικείμενα μέσα σε δοχείο
4. Αφήνει τα αντικείμενα που έπιασε με ευκολία
Γλωσσικά ορόσημα
1. Προσέχει πολύ τον λόγο των μεγάλων
2. Απαντά στο «όχι» και άλλες απλές εντολές
3. Κάνει απλές χειρονομίες κουνώντας το κεφάλι δείχνοντας «όχι», λέει «μπαμπά» και «μαμά» στο σωστό πρόσωπο
4. Χρησιμοποιεί σημεία έκπληξης
5. Προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις
Γνωσιακά ορόσημα
1. Εξερευνά τα αντικείμενα με πολλούς διαφορετικούς τρόπους
2. Βρίσκει εύκολα κρυμμένα αντικείμενα
3. Κοιτάζει τη σωστή εικόνα όταν την ονομάζετε
4. Μιμείται χειρονομίες
5. Χρησιμοποιεί αντικείμενα με τον σωστό τρόπο
Θα πρέπει να συμβουλευτείτε τον παιδίατρο αν δεν μπουσουλάει στους 12 μήνες, «σέρνει» τη μία μεριά του σώματός του όταν μπουσουλάει για περισσότερο από 1 μήνα, δεν στέκεται χωρίς βοήθεια, δεν ψάχνει αντικείμενα που κρύβονται μπροστά του, δεν δείχνει σε εικόνες και αντικείμενα, δεν χρησιμοποιεί λέξεις όπως «μαμά» και «μπαμπά», δεν ακούει στο όνομά του ή δεν χρησιμοποιεί χειρονομίες ή νοήματα.
Παιδί μέχρι 1 έτους: Ποια τρόφιμα πρέπει να δώσουμε και γιατί ...
πηγη

Ηλικία: 1-2 ετών

Κινητικά ορόσημα
1. Περπατά ανεξάρτητα και όσο πλησιάζει τα 2 έτη τρέχει
2. Σέρνει παιχνίδια ενώ περπατά
3. Μεταφέρει ογκώδη παιχνίδια ή πολλά παιχνίδια ταυτόχρονα
4. Μπορεί να σταθεί στις μύτες των ποδιών
5. Κλωτσά μπάλα
6. Σκαρφαλώνει και κατεβαίνει από τα έπιπλα χωρίς βοήθεια
7. Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες κρατώντας την κουπαστή ή το χέρι σας
Ορόσημα λεπτής κινητικότητας
1. Μουτζουρώνει
2. Χτίζει πύργο με 4 κυβάκια
3. Μπορεί να δείχνει προτίμηση σε κάποιο χέρι
Ορόσημα ομιλίας
1. Δείχνει αντικείμενα όταν τα ονομάζετε
2. Αναγνωρίζει τα ονόματα γνώριμων ανθρώπων, αντικειμένων και μερών του σώματος
3. Λέει αρκετές λέξεις (από τους 15-18 μήνες)
4. Κάνει φράσεις δύο λέξεων (18-24 μήνες)
5. Μιλά με φράσεις των 2-4 λέξεων (24 μήνες)
6. Ακολουθεί απλές οδηγίες και επαναλαμβάνει λέξεις που άκουσε σε συζήτηση μεγάλων
Γνωσιακά ορόσημα
1. Βρίσκει αντικείμενα κρυμμένα ακόμα και κάτω από 2 ή 3 επίπεδα
2. Ομαδοποιεί ανά σχήμα και χρώμα
3. Αρχίζει το παιχνίδι «προσποίησης»
Κοινωνικά και συναισθηματικά ορόσημα
1. Μιμείται συμπεριφορές ενηλίκων και άλλων παιδιών
2. Αντιλαμβάνεται τον εαυτό του ως ξεχωριστό πρόσωπο από τους άλλους
3. Χαίρεται όλο και περισσότερο την παρουσία των άλλων παιδιών
4. Αυξανόμενη ανεξαρτησία
5. Προκλητική συμπεριφορά
6. Αυξημένο άγχος αποχωρισμού κοντά στους 18 μήνες, που σχεδόν εξαφανίζεται στους 24
«Θα πρέπει να ανησυχήσετε αν το παιδί δεν μπορεί να περπατήσει στους 18 μήνες ή αν περπατά αποκλειστικά στις μύτες ή δεν περπατά στο φυσιολογικό μοτίβο μετά από μερικούς μήνες περπατήματος. Επίσης, αν δεν μπορεί να ακολουθήσει απλές οδηγίες στους 24 μήνες, δεν μπορεί να σπρώξει ένα τροχήλατο παιχνίδι στους 24 μήνες, δεν γνωρίζει τη χρήση κοινών αντικειμένων του νοικοκυριού στους 15 μήνες, δεν μιλά με προτάσεις των δύο λέξεων στους 24 μήνες ή δεν μιμείται πράξεις ή λέξεις» συμβουλεύει ο Δρ Καπετανάκης.
Ψυχοκινητική ανάπτυξη παιδιού 1-2 ετών: Η αντιφατική συμπεριφορά ...
πηγη

Ηλικία: 3-4 ετών

Κινητικά ορόσημα
1. Πηδά και στέκεται στο ένα πόδι για 5 δευτερόλεπτα
2. Ανεβοκατεβαίνει σκάλες χωρίς υποστήριξη
3. Κλωτσά μπάλα σε ευθεία
4. Πετά μπάλα πάνω από το κεφάλι
5. Μπορεί να πιάσει μια μπάλα που κάνει γκελ
6. Βαδίζει μπροστά και πίσω με ευελιξία
Ορόσημα λεπτής κινητικότητας
1. Αντιγράφει ένα τετράγωνο
2. Ζωγραφίζει ένα πρόσωπο με 2-4 μέρη (κεφάλι, χέρια, πόδια)
3. Χρησιμοποιεί ψαλίδι
4. Ζωγραφίζει κύκλους και τετράγωνα
5. Αντιγράφει ορισμένα κεφαλαία γράμματα
Γλωσσικά ορόσημα
1. Αντιλαμβάνεται τις έννοιες «ίδιο» και «διαφορετικό»
2. Χρησιμοποιεί σταθερά κάποιους γραμματικούς κανόνες
3. Μιλά με φράσεις των 5-6 λέξεων
4. Οι ξένοι αντιλαμβάνονται όλα όσα λέει
Γνωσιακά ορόσημα
1. Αντιλαμβάνεται την έννοια του μετρήματος και ίσως να μπορεί να μετρήσει λίγο
2. Προσεγγίζει τα προβλήματα από μία μόνο άποψη
3. Αντιλαμβάνεται καλύτερα το πέρασμα του χρόνου
4. Ακολουθεί οδηγίες τριών βημάτων και μπορεί να θυμηθεί μια ιστορία
5. Εμπλέκεται σε «φανταστικό» παιχνίδι
Κοινωνικά και συναισθηματικά ορόσημα
1. Ενδιαφέρεται για νέες εμπειρίες
2. Συνεργάζεται με τα άλλα παιδιά
3. Παίζει «μαμά και μπαμπάς»
4. Ντύνεται και ξεντύνεται με ελάχιστη βοήθεια
5. Διαπραγματεύεται στους διαπληκτισμούς
6. Μεγαλύτερη ανεξαρτησία
7. Ασυνήθιστες εικόνες ονομάζονται «τέρατα»
8. Αντιλαμβάνεται τον εαυτό του ως σώμα, νου και συναισθήματα
9. Δεν μπορεί συχνά να ξεχωρίσει την φαντασία από την πραγματικότητα
Αν ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Καπετανάκη, το παιδί δεν μπορεί να κάνει κάτι από τα προαναφερόμενα ή αν αγνοεί τα άλλα παιδιά και δεν απαντά όταν του μιλάτε, αντιστέκεται στο ντύσιμο, τον ύπνο και την τουαλέτα, δεν έχει κανέναν αυτοέλεγχο όταν θυμώνει, δεν χρησιμοποιεί προτάσεις με 4 λέξεις και πάνω ή το «εγώ» και το «εσύ» σωστά, τότε θα πρέπει θα πρέπει να ζητήσετε τη βοήθεια ειδικού.
Πειθαρχία: Πώς μπορεί να επιβληθεί σε παιδί ηλικίας έως 2 ετών ...
πηγη

Ηλικία: 4-5 ετών

Κινητικά ορόσημα
1. Στέκεται στο ένα πόδι για 10 δευτερόλεπτα
2. Πηδά και κάνει κουτσό
3. Κάνει κούνια και σκαρφαλώνει
Ορόσημα λεπτής κινητικότητας
1. Αντιγράφει τρίγωνα και λοιπά σχήματα
2. Ζωγραφίζει «άνθρωπο» με σώμα και άκρα
3. Γράφει μερικά γράμματα
4. Ντύνεται και ξεντύνεται χωρίς βοήθεια
5. Χρησιμοποιεί πιρούνι, κουτάλι
6. Συνήθως ασχολείται με την φροντίδα του (χτένισμα, πλύσιμο χεριών κ.λπ.)
Γλωσσικά ορόσημα
1. Θυμάται μέρος μιας ιστορίας
2. Μιλά με φράσεις άνω των 5 λέξεων
3. Χρησιμοποιεί τον μέλλοντα
4. Λέει όνομα και διεύθυνση
Γνωσιακά ορόσημα
1. Μπορεί να καταμετρήσει 10 ή περισσότερα πράγματα
2. Μπορεί να αναγνωρίσει σωστά 4 χρώματα
3. Αντιλαμβάνεται καλύτερα την αίσθηση του χρόνου
4. Ξέρει τη χρήση καθημερινών αντικειμένων (χρήματα, φαγητό κ.λπ.)
Κοινωνικά ορόσημα
1. Θέλει να ευχαριστήσει τους φίλους του
2. Θέλει να είναι σαν τους φίλους του
3. Πιο θετικό προς τους κανόνες
4. Χαίρεται να τραγουδά, να χορεύει και να παίζει
5. Δείχνει ανεξαρτησία
Ενημερώστε τον παιδίατρο αν το παιδί:
1. Είναι φοβισμένο ή ντροπαλό
2. Εμφανίζει υπερβολικά επιθετική συμπεριφορά
3. Δεν απομακρύνεται εύκολα από κοντά σας
4. Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σε μια δραστηριότητα για περισσότερο από 5 λεπτά
5. Δεν ενδιαφέρεται για παιχνίδι με τα άλλα παιδιά
6. Δεν ανταποκρίνεται σε άλλους ανθρώπους
7. Σπάνια παίζει «φανταστικό παιχνίδι» ή μιμείται
8. Δείχνει λυπημένο τον περισσότερο καιρό
9. Δεν ασχολείται με πολλές διαφορετικές δραστηριότητες
10. Αποφεύγει ενήλικες ή παιδιά, ή μοιάζει διαρκώς αφηρημένο
11. Δεν εκφράζει μεγάλη ποικιλία συναισθημάτων
12. Δεν τρώει, δεν κοιμάται ή δεν χρησιμοποιεί την τουαλέτα καλά
13. Δεν μπορεί να ξεχωρίσει τη φαντασία από την πραγματικότητα
14. Είναι συνήθως παθητικό
15. Δεν αντιλαμβάνεται οδηγίες δύο βημάτων με επιρρήματα
16. Δεν λέει σωστά το ονοματεπώνυμό του
17. Δεν χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό και τους παρελθόντες χρόνους
18. Δεν θέλει να μιλά για το πώς πέρασε τη μέρα του
19. Δεν μπορεί να φτιάξει πύργο με 6-8 κύβους
20. Δεν κρατά άνετα έναν μαρκαδόρο
21. Δεν μπορεί να βγάλει τα ρούχα του
22. Δεν μπορεί να πλύνει καλά τα δόντια του
23. Δεν μπορεί να πλύνει και να στεγνώσει τα χέρια του

Ασκήσεις Πολλαπλασιασμού (Εξαιρετικό υλικό!)

    Πηγη Ασκήσεις Πολλαπλασιασμού Πηγη   Εξαιρετικό υλικό με ασκήσεις πολλαπλασιασμού Κατηγορίες Προχωρημένου Πολλαπλασιασμού ΠΠ.1. Δι...